誤訳があったらごめんなさい
夜戦の命中についての検証
データはTUNDBから通常海域とここ直近3回のイベント分を使用しました
今回の検証はfourinone氏との共作です
Night battle hit rate test: https://t.co/abWtZcIl8y
— Divinity_123 (@Divinity_123) 2023年7月15日
Data from W54-56 and normal worlds in TsunDB.
This is joint work with fourinone.
1.夜戦命中式の概形
vita版の式の概形がそのまま今でもweb版で通用することがわかった。
次のツイートから新しい発見事項やvita版と異なる点について述べていきます
1. General formula
— Divinity_123 (@Divinity_123) 2023年7月15日
We find that the general shape of the formula in the vita version of the game still works in the browser version of the game. Our findings that are new or are different from the vita version are listed below.https://t.co/4scgADiUDR pic.twitter.com/dnuURz3ybs
1.夜間触接補正
命中2の夜偵について1.15倍の夜間触接補正を確認した。これはvita版と一致する
1. Mod contact
— Divinity_123 (@Divinity_123) 2023年7月15日
We find that the contact mod assumes 1.15x for night recons with accuracy = 2. This agrees with the vita formula.
2.夜間瑞雲カットインの照明弾補正
夜間瑞雲CIが発動するとそれよりあとの攻撃に命中5の補正が付く(瑞雲カットイン自体にはつかない)。
このボーナスは照明弾補正の位置に入る。
照明弾のボーナスと夜間瑞雲CIのボーナスは重複しない
2. [Mod star shell] from night Zuiun CI
— Divinity_123 (@Divinity_123) 2023年7月15日
We find that night Zuiun CI gives 5 accuracy to subsequent attacks (not including the night Zuiun CI itself). The bonus is in the place of [Mod star shell]. The bonus from star shell and Night Zuiun CI are not stackable.
3.改修効果
水上偵察機、水上爆撃機、水上戦闘機の改修に命中ボーナスが無いことがわかった
3. Improvement bonus
— Divinity_123 (@Divinity_123) 2023年7月15日
We find that improvements from seaplane recon (水上偵察機), seaplane bomber (水上爆撃機) and seaplane fighter (水上戦闘機) do not get accuracy bonus from improvement.
改修によって命中ボーナスが適応されるかどうか不明なものには、艦上戦闘機、艦上爆撃機、艦上攻撃機、艦上偵察機、回転翼機、水上連絡機、戦闘糧食が残っている。
The gear types that we cannot confirm whether the improvement bonus applies or not include fighter, dive bomber, torpedo bomber, carrier-based recon, rotorcraft, liaison plane, large flying boat, and combat ration.
— Divinity_123 (@Divinity_123) 2023年7月15日
4.連合艦隊の陣形補正
以下の画像の通り連合艦隊の陣形の補正を確認した
補足 CF2=第二陣形
4. Combined fleet formation modifiers
— Divinity_123 (@Divinity_123) 2023年7月15日
We have identified the following combined fleet formation modifiers. pic.twitter.com/BZrMOqag5x
5.コンディション値の挙動
連合艦隊の夜戦において、昼戦突入によるコンディション値の減算(-3)は夜戦のキラチェックの前に計算される。
一方、夜戦による減算(-2)は夜戦の"後"に計算される
5. Morale behaviour
— Divinity_123 (@Divinity_123) 2023年7月15日
We find that in night battles, for combined fleet, the morale reduction from day battle (if applicable) is applied before the sparkle check, but the morale reduction from night battle (-2) is applied AFTER the battle.
まとめると夜戦時にキラを維持したい場合は以下の画像のようになる。
表示の数字は昼戦はいる前の値 (補足 連合艦隊が絡む場合は53 通常艦隊は55)
In summary, the sparkle threshold for night battle is as follows. Note that the morales shown are morales BEFORE the day battle. pic.twitter.com/3cl0bpqv4a
— Divinity_123 (@Divinity_123) 2023年7月15日
6.夜戦カットインの命中補正
夜戦カットインの命中補正の推定値は以下の通り。
なお夜戦瑞雲カットインについては、実際の補正値より低く出ているかもしれない。
(瑞雲カットインの補正値を求めるために用いたマスのデータを他のマスのデータよりも高く評価していたため)
6. Mod cutin
— Divinity_123 (@Divinity_123) 2023年7月15日
Our estimations for [Mod cutin] are as follows. For Night Zuiun cutin, our estimation may be lower than the actual [Mod cutin] as our test overestimates the hit rate (by ~1%) of other samples in the node we used to estimate [Mod cutin] for Night Zuiun CI.
魚雷カットインの命中補正が前回の推定値と異なっているが、その理由はよくわからない
Our estimated [Mod cutin] for torpedo CI differs from the previous test. It is not clear where the difference comes from.https://t.co/T9i1G6SlYm
— Divinity_123 (@Divinity_123) 2023年7月15日
7.重航巡の重巡砲補正
重航巡の2号砲の命中補正は3号砲と同じく+15である
7. CA(V) fit bonus
— Divinity_123 (@Divinity_123) 2023年7月15日
We find that for CA(V), the accuracy bonus from 20.3cm No.2 is +15 (same as 20.3cm No.3).
8.想定式との矛盾点
夜戦開始マス(6-5J)の実測が現在の計算式の想定値に比べ1%ほど低く出る。
その理由は不明で、夜戦開始マスと通常マス夜戦で挙動が違う可能性がある。
新たな発見があれば更新予定
8. Known inconsistencies
— Divinity_123 (@Divinity_123) 2023年7月15日
Our current formula overestimates the hit rate in 6-5-J (night-only node) by ~1%.
The reason for the overestimation is unclear. It is possible that night-only nodes behave differently from day battle nodes.
We will update our test if we have new findings.
瑞雲夜戦カットインの検証
TUNDBデータから前回イベントと通常海域のを使用
これもfourinone氏との共同検証です
Night Zuiun CI test: https://t.co/9J5BwqLhK0
— Divinity_123 (@Divinity_123) 2023年7月15日
Data from W56 and normal worlds in TsunDB.
This is joint work with fourinone.
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これから話の理解をしやすくするための補足
カットインの発動率は、カットイン項÷種別定数で決まっています
小難しいですがカットイン項に+されるとカットイン率が上がる ぐらいの認識で大丈夫です
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1.夜間瑞雲カットインの発動率計算式
夜間瑞雲CIが基本構成の場合(主砲2瑞雲1レーダー0)、他の夜戦カットインと概ね同様の計算式で発動率が決まっている。そして夜間瑞雲CIの種別補正定数は135である
1. Night Zuiun CI trigger rate formula
— Divinity_123 (@Divinity_123) 2023年7月15日
For the basic NZCI (2 guns + 1 Night Zuiun + 0 radar), we find that the shape of the trigger rate formula follows that for the other night cutins. The [type mod] of NZCI is 135. pic.twitter.com/Cgol4ZAaKJ
夜間瑞雲カットインには、夜戦装備の補正値が通常の夜戦カットインと異なっている点が多い。
特筆すべき点としては、探照灯や照明弾が出ている場合や同一夜戦内で発動2回目の瑞雲CIの場合(1回目の照明弾補正を受ける)カットイン項が-10される
Many of the modifiers for NZCI are different from those for the other night cutins. In particular, for NZCI, triggering searchlight, star shell or NZCI (before the current NZCI) all reduce the base value of the NZCI by 10.
— Divinity_123 (@Divinity_123) 2023年7月15日
さらに夜間瑞雲カットインでは熟練見張り員を装備するとカットイン項に+8されるが、水雷見張り員だと+の補正値が消える
In addition, normal skilled lookout (熟練見張員) gives an 8 base value to NZCI and torpedo squadron skilled lookout (水雷戦隊 熟練見張員) gives NO base value to NZCI.
— Divinity_123 (@Divinity_123) 2023年7月15日
2.通常の夜戦カットインへの水雷見張り員の効果
以前の調査では水雷系にカットイン項+9 重巡系にカットイン項+5となっていたが、投稿されたデータに問題があり不正確でした。
新しい推定値は水雷系に+8 他艦種に+0です。
2. Torpedo squadron skilled lookout for other cutins
— Divinity_123 (@Divinity_123) 2023年7月15日
We find that the earlier estimated bonus (+9 base value for DD/CL(T); +5 base value for CA(V)) is inaccurate due to problems in the submitted data. The new estimation is +8 base value for DD/CL(T) and +0 for other ship types.
3.夜間瑞雲カットイン発動後の味方の夜戦カットイン発動率
夜間瑞雲CIが発動後の味方の夜戦カCIはカットイン項に+5~8される。
これは照明弾の補正とは重複しない。
3. Trigger rate for other friendly cutins after NZCI
— Divinity_123 (@Divinity_123) 2023年7月15日
We find that friendly cutins after NZCI have a +5~+8 base value. This bonus does not stack with the bonus from star shell.
カットイン項の加算の値は照明弾と同じく+4かもしれない。
しかし何故かズレておりその理由は今のところよく分からない。新たな発見があれば更新予定
The base value bonus may be +4 (same as that for star shell). It is not clear why our estimation is off for now. We will update the results if we have new findings.
— Divinity_123 (@Divinity_123) 2023年7月15日
4.夜間瑞雲カットイン発動後の深海側のカットインの発動率
夜間瑞雲CI発動後、深海側にカットイン項が-10されることがわかった。
この効果は照明弾と重複しない
4. Trigger rate for other Abyssal cutins after NZCI
— Divinity_123 (@Divinity_123) 2023年7月15日
We find that Abyssal cutins after NZCI have a -10 base value. This bonus does not stack with the bonus from star shell.
夜間瑞雲カットインと照明弾が両方発動した場合、おそらく夜間瑞雲カットインの効果が適応される
When NZCI and star shell are both triggered, the base value bonus for subsequent cutins is likely the same as the bonus with NZCI.
— Divinity_123 (@Divinity_123) 2023年7月15日
5.夜間瑞雲カットイン発動後の味方の命中補正
照明弾と同じ補正が与えられる。詳細は上にある夜戦の命中の項を参照
5. Accuracy bonus for other friendly attacks after NZCI
— Divinity_123 (@Divinity_123) 2023年7月15日
NZCI provides the same accuracy bonus as a star shell. See the night battle hit rate formula test for more details:https://t.co/lLduCZeJmo
6.夜間瑞雲の複数判定
夜間瑞雲を複数装備している場合や電探を装備している場合、各瑞雲カットインの判定が順次行われている可能性が想定される。
6. Multi-roll NZCIs
— Divinity_123 (@Divinity_123) 2023年7月15日
When equipping more than one night Zuiun and/or radar, it was suspected that the trigger rate follows a multi-roll model where each NZCI setup is checked sequentially for CI trigger.
カットインの種別定数135として順次判定するとした場合、実測値より理論値が少し低く出てくる。その理由は今のところデータ不足で不明である
The multi-roll model (assuming [type mode] = 135 for all NZCI setups) slightly underestimates the data. We do not have enough data to work out the reason yet.
— Divinity_123 (@Divinity_123) 2023年7月15日
誤訳があったらゴメンね てか語訳ありそう